<یک روز حسرت این عکس‌ها را می‌خوریم.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 980
نویسنده : کامران وزیری

1441716010086_293287_543.jpgیک عکاس معتقد است: زمانی می‌رسد که همه حسرت از دست رفتن عکس‌های زمان جنگ را می‌خورند و می‌فهمند اشتباه کرده‌اند. هرچند هنوز برای جمع‌آوری این عکس‌ها و داشتن موزه دیر نیست.

 علی کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی لزوم راه‌اندازی موزه‌ای برای حفظ و نگهداری عکس‌های دوران جنگ، اظهار کرد: زمانی می‌رسد که همه، حسرت از دست رفتن عکس‌های جنگ را می‌خورند. در آرشیو متعلق به سیما، تعداد زیادی فیلم و عکس از جنگ وجود دارد که تا امروز کسی به فکر نگهداری از آن‌ها نیفتاده است. بعضی‌ها با من دعوا می‌کنند که چرا نگاتیوهایم را به سیما تحویل داده‌ام، اما من کارمند آنجا بودم و برای کاری که می‌کردم، حقوق می‌گرفتم. به همین دلیل، باید عکس‌ها را به محل کارم تحویل می‌دادم، اما وقتی وضعیت را این‌گونه می‌بینم، دلم می‌سوزد.

 او به نبودن یادمانی برای نشان دادن شرایط دوران جنگ در شهر نیز اشاره کرد و گفت: سال 1994 که به ژاپن رفتم، دیدم که عکس‌ها و لباس‌های مربوط به زمان بمباران اتمی شهر هیروشیما در مکانی نگهداری می‌شود و مردم می‌توانند بروند و آن‌ها را ببینند. زمان جنگ در همین تهران، این همه موشک افتاد، ولی حالا هیچ اثری از آن اتفاقات باقی نمانده است. انگار نه انگار که هشت سال در اینجا جنگ بوده است. هیچ نماد، یادمان و نشانه‌ای نیست که دانشجوها و بچه‌های امروز بروند و آن‌ها را ببینند و بدانند برای زندگی راحتی که دارند، چه جوان‌هایی جان‌شان را دادند و مردم در زمان جنگ، چطور با آن شرایط کنار می‌آمدند.

 کاوه همچنین بیان کرد: قبل از انقلاب، من هفته‌ای یک روز پنج‌شنبه‌ها از صبح تا ظهر به کاخ گلستان می‌رفتم و از شیشه‌های آنجا لکه‌برداری می‌کردم و عکس می‌گرفتم. این عکس‌ها هنوز در آرشیو کاخ گلستان هست. یعنی ما می‌توانیم شیشه‌های مربوط به 170 سال پیش را در این عکس‌ها ببینیم، اما امروز که 26 سال از پایان جنگ می‌گذرد، فیلم‌ها و عکس‌های آن دوره در حال از بین رفتن است و کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

 این عکاس در ادامه اظهار کرد: برای راه‌اندازی موزه‌ی عکس‌های جنگ، نهادهای زیادی می‌توانند متولی باشند؛ وزارت ارشاد، سپاه، حوزه هنری و دیگر نهادهای مرتبط با این موضوع، البته باید یک دستور قاطع صادر شود که همه‌ی عکس‌های جنگ جمع‌آوری، اسکن و نگهداری شوند تا نشان دهیم که در این کشور از سال 59 تا 67 جنگ رخ داده است.

 کاوه همچنین گفت: کسانی را می‌شناسم که عکس‌های خود را از جنگ به برخی نهادها می‌فروشند، در حالی که این کار خیانت است. هنوز هم برای جمع‌آوری عکس‌های جنگ و داشتن یک موزه، دیر نشده است.

 او به سابقه‌ی فعالیتش در حوزه عکاسی جنگ اشاره کرد و افزود: من روزی که جنگ شروع شد، عکاس سیمای جمهوری اسلامی ایران بودم. در آن سال‌ها مدیران وقت تلویزیون به فکر این بودند که عکس‌ها را هر شب نمایش دهند و ارزش چندانی برای نگاتیوهای آن دوران قائل نبودند. از هفته دوم جنگ تا پایان آن، مرتب در جبهه حضور داشتم و عکس می‌گرفتم. یادم هست آن روزهایی که درگیر آزادسازی خرمشهر بودیم، یک روز که به تهران آمدم، دیدم عکس‌هایی که از این شهر و رزمنده‌هایش گرفته بودم، به‌صورت پوستر چاپ شده و در خیابان به‌نمایش درآمده است.

 کاوه به شرایط نامناسب نگهداری نگاتیوهای جنگ در آرشیو سیما اشاره و اضافه کرد: وقتی جنگ تمام شد، تمام اسلایدها و نگاتیوهایم را به تلویزیون تحویل دادم. چند سال پیش، یک روز رفتم آرشیو تلویزیون و دیدم خانمی که در آرشیو کار می‌کند، غذایش را همان‌جا گرم می‌کند و می‌خورد! یعنی حتی به او نگفته بودند جایی که نگاتیو نگهداری می‌شود، نباید غذا را گرم کرد، چون نگاتیوها خراب می‌شوند و آسیب می‌بینند.



دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: جنگ تحمیلی , فرهنگ دفاع مقدس , حفظ آثار فداییان ملت , غفلت دولت! ,



مطالب مرتبط با این پست
.
ده نمکی: رهبری پرسیدند پول کتاب‌ها را از کجا می‌آورید گفتم: کلاهبرداری!
علما چگونه ازدواج می‌کردند/ ماجرای جالب ۴ ازدواج تاریخی
«لشکر خوبان» روایت خوب و نگارش بسیار ممتازى دارد
عجایب سوره توحید
ادای احترام نظامی روحانی + عکس
تقدیر سرلشگر فیروزآبادی از رئیس سازمان صداوسیما
دلالان تحريم چه كساني هستند؟
تاکید آملی‌لاریجانی بر برخورد با مظاهر بدحجابی به صورت ریشه‌ای
عکس / یک صرافی در کابل
بزرگان طبرستان (مازندران)
حدیث عشق مادر...
پاسخ نویسنده ایرانی به اظهارات ماهاتیر محمد: من یک شیعه هستم
کسري1000 ميلياردتوماني يارانه‌ نقدی مهرماه/ امکان قطع یارانه‌ها وجود دارد
رجوی آدم سیاسی‌کار فرصت‌طلبی بود/ انشعاب سازمان مجاهدین، آیت‌الله طالقانی را متاثر کرد
شهید رجایی چگونه بر انتخابات آمریکا اثر گذاشت؟
خودروسازان آمریکایی، آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی در راه ایران
دقت کردید!؟
حذف یارانه ۳ دهک در کمیسیون برنامه تصویب شد/اصلاحیه بودجه ،سه‌شنبه در مجلس
اگر هاشمی پدر یک شهید بود، نمی‌گفت مرگ بر آمریکا را حذف کنیم
اصلاحیه بودجه فردا در صحن علنی/اعطای اختیار حذف ۳۰ درصد یارانه بگیرها به دولت
صاحب صدای ماندگار جنگ کجاست؟ + عکس
ایران و آمریکا در گذر تاریخ
اولین بیعت کننده با امیرالمؤمنین(ع) چه کسی بود/ پشت پرده به رسمیت شناختن شیعه از سوی الازهر
ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر را به رسمیت نمی شناسد/ گزارش فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است
مقدمه و فراز اولیه وصیت نامه ی سردار شهید عموئی



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: